Nedax heeft sinds 1996 ervaring met het begeleiden van NL-bedrijven naar Duitsland en België. Met meer als 135 aangesloten MKB bedrijven is Nedax het grootste kenniscentrum inzake export begeleiding van NL bedrijven, werkzaam in Duitsland of België .
Nedax zorgt dat u meteen aan de slag kunt in Duitsland of België. Samen met u regelen we alle formaliteiten!!
In tegenstelling tot Duitsland heeft een Nederlandse ZZP' er welke gaat werken in België wel een meldingsplicht naar het Belgische Limosa.
Door de grote vraag in Duitsland naar onroerend goed ziet de Duitse bouwsector zijn omzet groeien met 6% ten opzichte van de eerste 6 maanden van vorig jaar. Dit wordt gemeld door de het Statistische Bundesamt te Wiesbaden in zijn halfjaar bericht. Absolute top maand was juni met een toename van meer dan 8.5% ten opzichte van een jaar geleden. Dat alles leidt ertoe dat de bouwbedrijven meer personeel in dienst namen, het aantal werknemers steeg met 2,5%. Deze toename was in alle sectoren zichtbaar, zoals industrie, weg- en waterbouw, maar ook vooral de aanleg van wegen, spoorlijnen liet een sterke groei zien.
De Zoll afdeling Duisburg heeft op donderdag 16 augustus jl. in de haven van Duisburg diverse controles uitgevoerd op personeel van diverse binnenvaartschepen. Meer dan 30 beambten controleerde personeel op de binnenvaartschepen of deze voldeden aan de Duitse minimumloon wetgeving (MiLog). Tevens werden de personeelsleden gecontroleerd of men premies heeft betaald in het kader van de sociale verzekeringen.
Regelmatig krijgt de Duitsland helpdesk van Nedax de vraag of het Nederlandse heftruck diploma ook geldig is in Duitsland. We kunnen de vraag als volgt beantwoorden:
In de Duitse Unfallverhütungsvorschrift "Flurförderzeuge" DGUV Vorschrift 68" en und DGUV Grundsatz 308-001 is vastgelegd dat de opdrachtgever voor het zelfstandig besturen van een vorkheftruck dit alleen mag doen als de chauffeur ten minste voldoet aan deze navolgende drie punten:
1. De chauffeur moet minimaal 18 jaar oud zijn.
2. Voor het uitoefenen van de werkzaamheden moet de chauffeur vakbekwaam zijn en een opleiding hiervoor hebben genoten.
3. De chauffeur moet kunnen aantonen dat hij regelmatig deze werkzaamheden uitoefent en dus vakbekwaam is.
Tevens dient deze toestemming schriftelijk te zijn vastgelegd door de opdrachtgever. Aangezien de toestemming alleen door de opdrachtgever kan worden verleend aan het bedrijf welke de opdracht voor het werk heeft verkregen, kan derhalve deze ook nooit overdraagbaar zijn.